Vítám vás v historii na kolejích.

historie

20. prosince 2009 v 19:09 | Guláš |  ČSD - historie
Stavba lokomotiv v zemích, které se později staly Českoslobanskou republikou, byla zahájena v první českomoravské strojírně v roce 1900. Po vytvoření Československé republiky v roce 1918 se průmysl rychle rozvíjel. Škoda, v té době již velký průmyslový kncern, založil svoji lokomotivku počátkem 20. let minulého století. Další velký výrobce ČKD vznikl spojením První českomoravské strojírny a dvou dalších menších firem Breitfeld & Daněk a Emil Kolben.ČSD se celkem samozřemě přiklonily k nákupu lokomotiv od domácích výrobců. Jejich metodou postupného vývoje řadou navazujících typů lokomotiv dokumentuje uvedený příklad této výkonné tendrovky.


V roce 1924 byla zavedena řada 455.1 s uspořádáním 1'D, což bylo pokračování předchozí konstrukce lokomotiv se třemi spřaženými dvojkolími. Ta se stala základem pro velkou tendrovku s uspořádáním 1'D2' řady 456.0 pocházející z roku 1927. Tehdy to byla nejvýkonější tendrovka ve službách ČSD a velice úspěšně se osvědčila v provozu. Některé stroje se udržely v provozu až do 70. let minulého století. V roce 1933 byla vyrobena její zvětšená verze jako nová řada 464.0, těžší a výkonější, ale z menší zásobou uhlí a vody a proti řadě 455.1. Byla to dvouválcová lokomotiva s jednoduchou expanzí a Heusingerovým rozvodem a s vnitřními ložisky na všech nápravách. Jako všechny české konstrukce měla široké topeniště, aby mohla spalovat méně kvalitní české uhlí. Nejprve byli postaveny tři stroje, ačkoliv řada zahrnovala v roce 1938 již 76 lokomotiv, které měly větší plochu přehřívače a usměrnovací plechy, které dostaly i dodatečně první tři stroje 464-001 až 003. Lokomotivy stavěly závody Škoda v Plzni a ČKD v Praze.


ČSD sice zdědily mnoho lokomotiv rakouskéhi či mad'arského původu, ale praxe v konstrukci jejich nových strojů byla nezávislá a svým způsobem charakteristická. Poloha země uprostřed Evropy znamenala, že zdejší inženýři byli dobře obeznámeni s úrovní vývoje v Německu a Rusku, právě tak jako ve Velké Británii, Francii a USA. Dvířka dýmnice a lemovaný komín měli britský nádech. Posledních devět postavených strojů mělo šoupátka Trofimov a švédská valivá ložiska SKF na nápravách předních i zadních podvozků. Vývoj stavby lokomotiv pokračoval i po roce 1945, ačkoli se Československo v roce 1948 stalo satelitem Sovětského svazu. Ocelová topeniště nahradila původní měděná a byly dosazeny přehřívače s větší výhřevnou plochou. Mnohé stroje dostaly pneumaticky ovládaná dvířka topeniště a dvojité Gieslovy ejektory a komíny, které se v Československu staly skoro tak běžnými jako v zemi jejich původu - v Rakousku.

Je zcela přirozené, že poslední parní lokomotivou postavenou pro ČSD byla v roce 1955 rychlíková tendrovka řady 464.2 s upravenými usměrnovacími plechy německého typu Witte jako další vývojoví typ této řady.



Lokomotivy řady 464.0 byly nasazovány na rychlících na hlavních hornatých tratích. Zejména mezi Chomutovem a Chebem na severozápadě státu konaly dobré služby. Některé byly domovem rovněž v Klatovech, jiné byly nasazeny i na Slovensku.
V průběhu druhé světové války byly nasazovány podle požadavků DRG, ale v roce 1945 se navrátily. V 70.letech minulého století začaly být lokomotivy řady 464 vyřazovány z provozu a poslední ukončila službu v Klatovech v roce 1981.

Tento stroj spolu s prvním vyrobeným strojem 464 001 byly zachovány.

Další vývoj řady začal v roce 1940, kdy ČKD postavila dvě lokomotivy řady 464.1. Přestože byly takřka indické s řadou 464.0, měli vyšší kotelní tlak - 18 bar, průměr válce 500 mm a přehřívač s trubkami většího průměru. Válečné události další práce zastavily, ale po roce 1945 se pozornost znovu vrátila k původní řadě 464.0.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama