Vítám vás v historii na kolejích.

Tendr lokomotivy

4. ledna 2010 v 19:04 | Guláš |  Parní lokomotiva
Tendr lokomotivy
Pracovní zásoby paliva a vody se již od počátků parního provozu umísťovaly nejčastěji na přívěsném kolejovém vozidle - tendru. Jeho velikost rostla úměrně s výkonem lokomotivy. U našich lokomotiv se zásoby vody v tendru pohybovaly od 3 do 35 m3 a zásoby uhlí od 1.5 do 20 m3. V zahraničí, zejména v USA, měly tendry zásoby vody až 90 m3 a uhlí až 50 m3.
Typický tendr parní lokomotivy (obr. 1) má tyto hlavní části: spodek, jehož základem je rám (1) s dvojkolími a ložisky (2) a s odpružením (3); vodojem (4), nádrž na palivo - uhlák (5) a dále skříně pro nářadí a provozní materiál (6), popř. šatníky. Podvozky (7) byly obvykle dvounápravové, otočné. Dvojkolí tendru měla vnější ložiskové čepy, U starších tendrů byla ložiska kluzná, u novějších valivá. Odpružení tendru bylo řešeno listovými pružnicemi a vahadly, u některých podvozků šroubovitými pružinami nebo kombinací obou typů pružnic. Spojení tendru s lokomotivou bylo zpravidla provedeno třemi tuhými spojkami (8) a odpruženo listovou pružnicí (9) a dvěma nárazníčky (10). Zadní část tendru byla vybavena obvyklými nárazníky a šroubovkou jako předek lokomotivy. Na zadní části tendru byly většinou skříně na nářadí (11) a pomocný materiál. Někdy se nad tuto skříň umísťoval ještě vzduchojem. V čele tendru byla upravena stěna s dvířky nebo s otvorem se svisle posuvným uzávěrem a plošina - lopatník (12) pro nabírání uhlí lopatou. Starší tendry měly nýtovanou konstrukci, novější byly svařované. Tendr měl plnicí a průlezné otvory (13) a spojovací vodní potrubí (14) z vodojemu k napáječům a u tendrů s nádržemi pro uhelný prach nebo pro mazut přívodní potrubí paliva (14a) k topeništi. U dvou a třínápravových tendrů byl vnější plechový rám, u podvozkových tendru jej tvořila konstrukce z profilových nosníků, nebo u tendru typu Vanderbildt bezrámová, samonosná konstrukce vodojemu (obr. 2a - tendr pro topný olej řady 930.3).
Tendry lokomotiv s velkými rošty v topeništi byly vybaveny mechanickým přikladačem uhlí (obr. 2b). Skládal se ze žlabu s drtičem (15), z převodové skříně (16), z dvojčitého parního stroje s hnacím hřídelem (17), ze šnekového dopravníku (18), z teleskopické komory (19), z výtlačné komory (20), z rozmetací desky s tryskovou skříní (21), z rozváděče páry s regulačními ventily (22), z trojitého tlakoměru (23) a z mazacího lisu (24). Tendry lokomotiv vytápěných topným olejem nebo uhelným prachem měly upravenou konstrukci zásobníku paliva (obr. 2a).
U posunovacích lokomotiv a u lokomotiv místních a příměstských drah se umísťovaly zásoby paliva a vody přímo na lokomotivě. Tyto stroje se označovaly jako tendrové lokomotivy (tendrovky). Objem uhláků našich tendrovek býval 1 až 7 m3 a vodojemů 2 až 15 m3. Uspořádání uhláku a vodojemů bylo konstrukčně řešeno tak, aby váha provozních zásob byla rovnoměrně rozložena na nápravy lokomotivy. Oddělené vodojemy po stranách kotle a za budkou strojvedoucího byly mezi sebou spojeny komunikačními rourami. Zejména u menších tendrových lokomotiv - zvláště průmyslových - býval plechový rám přímo konstruován jako vodojem. U tendrovek v USA i jinde v cizině se konstruovaly vodojemy na vrchní části válcového kotle jako tzv. sedlové nádrže.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Brettbot Brettbot | E-mail | Web | 17. března 2017 v 16:10 | Reagovat

wh0cd291356 <a href=http://viagraprice2017.com/>viagra</a>

2 johhnyget johhnyget | E-mail | Web | 12. července 2017 v 16:45 | Reagovat

nguw9cym8oxv1ztcmi

<a href="http://google.us">google</a>

<a href=http://google.us>google</a>

ue9o7uhn25vpsfvmpa

3 Paydayloan Paydayloan | E-mail | Web | 14. ledna 2018 v 8:54 | Reagovat

no fax online payday loans <a href="https://installmentloans.us.com">tribal payday loans</a> unsecured loan <a href=https://installmentloans.us.com>installment loans guaranteed</a>

4 Personal Loans Personal Loans | E-mail | Web | 17. ledna 2018 v 12:19 | Reagovat

cash loans <a href="https://cashloans.us.com">payday loans direct deposit</a> how to get a home loan with bad credit <a href=https://cashloans.us.com>cash loans</a>

5 Spotloan Spotloan | E-mail | Web | 29. ledna 2018 v 3:36 | Reagovat

100 payday loans <a href="https://onlineloan.us.com">installment loans online direct lender</a> lendingtree personal loans <a href=https://onlineloan.us.com>online loan</a>

6 Direct Lenders Direct Lenders | E-mail | Web | 3. února 2018 v 18:41 | Reagovat

online loans no credit check instant deposit <a href="https://personalloans.us.org">personal loans</a> personal loans <a href=https://personalloans.us.org>loan refinance</a>

7 стоимость продвижения сайта в яндексе в месяц стоимость продвижения сайта в яндексе в месяц | E-mail | Web | 15. dubna 2018 v 10:08 | Reagovat

самое лучшее продвижение сайтов http://prodvizheniya.net/ - заказать продвижение сайта в москве

8 ndfsmurse ndfsmurse | E-mail | Web | 6. května 2018 v 17:40 | Reagovat

payday loans near calera al https://creditrepairlabs.com/ cash loans for unemployed <a href=https://creditrepairlabs.com/#>10 dollar payday loans</a>

9 bfxsmurse bfxsmurse | E-mail | Web | 10. května 2018 v 12:55 | Reagovat

payday loans in santa clarita <a href="https://creditrepairLabs.com/#">cash loan</a> first american payday loan phone number <a href=https://creditrepairLabs.com/#>payday advance usa</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama